Artikler

Sådan kan Microsoft Copilot gøre en forskel på virksomheders bundlinje

Flere danske firmaer har på det seneste haft et godt øje til Microsoft Copilot. Nogle har helt fra start set det som en snild genvej til at effektivisere arbejdsrutiner og give plads til nye idéer i en travl hverdag. Men efter at have taget værktøjet i brug, fortæller flere, at fordelen kun mærkes i visse teams eller på udvalgte projekter. Ifølge en 2023-rapport fra Gartner om digitale arbejdspladser peger næsten 40% af de adspurgte ledere på manglende praktisk træning som årsagen til, at nye løsninger ikke for alvor slår igennem.

 

Det er her, Copilotkursus.dk kommer ind i billedet. Firmaet udbyder en række kurser om Microsoft Copilot, som ifølge deres eget udsagn fokuserer på at vise helt konkrete anvendelsesmuligheder i praksis. De ønsker at medarbejdere forstår Copilot i dybden, så det ikke bare bliver endnu et spændende stykke software, men derimod en kilde til mærkbar vækst og betydelige tidsbesparelser.

 

Men hvorfor overhovedet investere i undervisning, når man allerede har købt licensen til Microsofts værktøj? Ifølge Copilotkursus.dk mangler der tit en dybere indsigt i, hvordan Copilot bedst indgår i de eksisterende arbejdsprocesser. Nogle brugere er slet ikke klar over, at softwaren kan automatisere en masse gentagne opgaver eller skabe bedre overblik i projektstyring. “Vi oplever, at selv små virksomheder opnår store fordele med Copilot, så snart de ved, hvordan løsningen kan tilpasses deres egne arbejdsgange,” forklarer partner og underviser hos Copilotkursus, Frederick-Sebastian Krause. Han påpeger, at kurserne ikke kun handler om teori, men også om praktiske øvelser, som giver deltagerne noget konkret at gå hjem og arbejde videre med lige bagefter.

 

At Copilot i sig selv er et stærkt redskab, er de fleste enige om. Men Harvard Business Review har gentagne gange påpeget, at teknologi for sig selv sjældent skaber varige forbedringer. Man er nødt til at have en klar strategi, løbende opfølgning og en gennemarbejdet forandringsproces. Hvis ledelsen ikke involverer medarbejderne (og omvendt), risikerer selv det mest banebrydende system blot at ende som et halvt glemt projekt, der ingen rigtigt får gavn af.

 

Ifølge Copilotkursus.dk er netop denne løbende opfølgning en afgørende del af pakken. Virksomhederne får som regel mulighed for at sparre med underviserne også efter kursusforløbet, så de kan stille spørgsmål eller få hjælp til praktiske udfordringer, der dukker op, når nye arbejdsrutiner skal på plads. Nogle steder kræver det lidt ekstra tid at implementere de nye vaner, mens andre kan komme i gang på næsten ingen tid. Men uanset tempo peger meget på, at praksisnær undervisning hjælper medarbejderne til rent faktisk at bruge Copilot, i stedet for kun at tale om det.

 

Nogle kritikere vil måske mene, at Microsofts egne manualer egentlig bør kunne dække virksomheders behov, og at betalt undervisning er en unødvendig luksus. Men flere rapporter fra konsulenthuset McKinsey & Co. påpeger, at man kan miste både store licensudgifter og kostbar arbejdstid, hvis nye redskaber ikke bliver ordentligt indarbejdet i hverdagen. Det kan i sidste ende blive dyrere at lade folk famle rundt på egen hånd, end det er at investere i fokusseret støtte fra begyndelsen.

 

Set fra et mere neutralt synspunkt lader det til, at danske firmaer faktisk kan opnå en del ved at have en tydelig strategi for, hvordan de bruger Microsoft Copilot. Copilotkursus.dk er ikke ene om at udbyde den slags kurser, men deres koncept ser ud til at hjælpe med et presserende problem: nemlig at få reel værdi ud af det software, man allerede har brugt penge på. Samtidig bliver virksomhederne nok også bedre rustet til at følge med konkurrenterne i et stadigt mere hektisk marked.

 

Er Copilotkursus.dk så mirakelkuren på alt, der har med digitalisering at gøre? Måske ikke. Men i en tid, hvor teknologien drøner derudaf, og virksomheder hele tiden skal kunne tilpasse sig hurtigt, kan det gøre en afgørende forskel at have medarbejdere, som faktisk ved, hvordan de får mest ud af de redskaber, de har foran sig – og så gør det jo slet ikke noget, at det samtidig kan aflæses på bundlinjen.